معرفی بهترین کوپه‌های کارکرده زیر ۴۰۰ میلیون تومان

خودرو امروز- بعضی از کلاس های خودرویی در بازار کشورمان مثل کلاس سدان و شاسی بلند همواره از اقبال بسیار خوبی برخوردار بوده و بازار داغی داشته و دارند. بعضی از کلاس ها اما همواره محکوم به شکست در بازار عجیب و غریب خودرو کشورمان هستند و ناکامی با آنها عجین شده است، مانند کلاس استیشن و ون. اما بعضی از کلاس ها هستند که شاید بازار انبوهی نداشته باشند اما همواره طرفداران و مشتریان پر و پا قرص خود را دارند و بدون شک کلاس خودروهای کوپه و کانورتیبل نیز جزو همین دسته مانده تا نگاه بسیاری از خریداران و علاقه مندان خودروهای کوپه به بازار دست دوم ها باشد.
 
با این مقدمه نگاهی داریم به بهترین خودروهای کوپه و کانورتیبل دست دوم قابل خرید با بودجه کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان. البته لازم به ذکر است با توجه به کلاسی که این خودروها در آن قرار دارند و کاربری آنها، اکثر قریب به اتفاق این خودروها در مواردی نظیر فضای تنگ و ناکافی سرنشینان عقب و سواری خشک و اسپرت با یکدیگر اشتراک دارند. در ضمن، این نکته را نیز فراموش نکنید که خرید این خودروها نیازمند دقت ویژه، وسواس فراوان و تحقیقات دقیق است زیرا مالک یا مالکان قبلی اکثر این خودروها، جوان ترها هستند و ممکن است برای لذت خودشان و رسیدن به نهایت سرعت و هیجان، از هر گونه فشار بیش از حد روی خودرو و اعمال تغییرات نادرست و غیراستاندارد، دریغ نکرده باشند.
 


کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان

هیوندای کوپه

این کوپه اسپرت، جمع و جور و دیفرانسیل جلو هیوندای به لطف تنوع پایین و خلا موجود در این سگمنت از بازار شکورمان و همچنین قیمت و طراحی ظاهری مناسب، بهره گیری از تجهیزاتی نظیر سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سامانه ESP (کنترل پایداری الکترونیکی)، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای و مشخصات فنی قابل قبول، از همان ابتدا با استقبال خریداران جوان رو به رو شد. کوپه مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل ۲٫۷ لیتری از سری پیشرانه های دلتا هیوندای- کیا است که ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و رهاورد آن برای این خودرو شتاب صفر تا صد ۸٫۶ ثانیه ای است که رقم قابل قبولی برای یک کوپه ارزان قیمت (البته در مقیاس بازارهای جهانی) به شمار می رود.

 

علیرغم اینکه یک گیربکس ۶ سرعته دستی برای کوپه قابل سفارش بود، واردکننده یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک (با قابلیت تعویض دستی) را برای کوپه های وارداتی به ایران در نظر گرفت که عملکرد بدی ندارد. کوپه در مجموع قابلیت های حرکتی خوبی داشته و از هندلینگ و پایداری مطلوبی بهره می برد. با این حال از خودرویی در حد و اندازه های کوپه در مقوله مصرف سوخت انتظار عملکر بهینه تری می رود اما کوپه در عمل نسبتا پرمصرف ظاهر می شود (در بهترین حالت، صدی ۱۰٫۵ لیتر). هیوندای کوپه که در برخی بازارها نظیر ایالات متحده با نام تیبورون شناخته می شد، در حال حاضر بسته به میزان کارکرد و سلامت خودرو در مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بین ۵۵ تا نهایتا ۷۰ میلیون تومان قیمت می خورد.

کیا سراتو کوپ

در سال ۲۰۰۹ و پس از معرفی نسل دوم سراتو، کیاموتورز تصمیم گرفت تا نسخه کوپه و جوان پسندی از سدان کامپکت خود را به بازار عرضه کند، در نتیجه سراتو کوپ وارد کارزار رقابت شد. کوپ نخستین بار با مدل ۲۰۱۰ وارد بازار کشورمان شد و از ظاهری متناسب و هماهنگ بهره مند بود که از جمله تفاوت های شاخص آن در نمای جلو و عقب با سراتو سدان می توان به ورودی های هوای بزرگ تر و طرح متفاوت و اسپرتی تر سپر جلو، رینگ های اسپرت پنج پره دوبل دورنگ، چراغ های ذوزنقه ای شکل عقب و دیفیوزر اسپرت عقب همراه با دو خروجی اگزوز اشاره کرد. در نمای داخل اما سراتو کوپ تفاوت چندانی با نسخه سدان نداشته و شاهد همان طراحی خوشایند و ارگونومیک و البته کیفیت معمولی و متوسط متریال مصرفی در کابین هستیم.
 

سراتو کوپ از یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر بهره می برد که کشش خوبی را برای آن فراهم می کند اما در کل سراتو کوپ در بحث قابلیت های دینامیکی حرف چندانی برای گفتن ندارد و نمی توان سواری پرکشش و پرهیجانی را از آن انتظار داشت اما با توجه به طراحی جوان پسند، کوپه بودن و امکانات و تجهیزات رفاهی قابل توجه نظیر سانروف، پوشش چرمی صندلی ها، گرمکن صندلی های جلو، اهرم های تعویض دنده پشت فرمان (در مدل های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) و… و البته، عدم حضور رقیبی شاخص، در زمان عرضه با استقبال خوبی مواجه شد. سراتو کوپ در مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بسته به میزان سلامت و کارکرد، بین ۷۵ تا ۹۸ میلیون تومان فی می خورد.
 


۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

تویوتا GT 86

جی تی ۸۶ که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، به نوعی جانشین و میراث دار مدل محبوب و به یادماندنی سلیکا به حساب می آید. این خودرو در بازه زمانی نسبتا کوتاهی و عمدتا در مدل ۲۰۱۳ به کشورمان وارد شد. جی تی ۸۶ ظاهری جذاب، اسپرتی و دوست داشتنی دارد و در کاین هم همین حس خوشایند و هیجان انگیز را به راننده منتقل می کند.

 

در بخش فنی، این کوپه دیفرانسیل عقب از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری باکستر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر بهره مند است و قادر است شتاب صفر تا صد ۷٫۶ ثانیه ای را به ثبت برساند. تجربه سواری با جی تی ۸۶ را باید لذت بخش توصیف کرد، این کوپه ژاپنی هندلینگ و پایداری بسیار مطلوبی داشته و گیربکس ۶ سرعته خودکار آن هماهنگی بسیار خوبی با پیشرانه دارد.

جی تی ۸۶ گرچه حس چابکی و طراوت در سواری را به مالکش هدیه می دهد اما این پیشرانه و قوای فنی برای کسانی که انتظار کششی فوق العاده را دارند، شاید اندکی ناکافی جلوه کند. در یک کلام باید گفت جی تی ۸۶ همان چیزی است که باید باشد و تا حدود زیادی انتظارات خریداران این کلاس، چه در بازار داخلی و چه در بازارهای جهانی را برآورده می کند. نمونه های سالم و با کارکرد معقول جی تی ۸۶ در مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان قیمت می خورند.

هیوندای جنسیس کوپه

جنسیس کوپه با ورودش به بازار توجهات زیادی را به خود جلب کرد و بسیاری از جوانان شیفته سرعت، شتاب و هیجان که بودجه لازم برای خرید محصولات بنز و ب ام و را نداشتند، به سراغ آن رفتند. البته این جلب توجه به هیچ وجه بی دلیل نبود زیرا این کوپه دیفرانسیل عقب علاوه بر طراحی ظاهری جذاب و حساب شده و مشخصات فنی جالب و چشمگیر، قیمت مناسبی داشت و انتخاب ارزشمندی با توجه به رقم پرداختی به شمار می رفت؛ مزیتی که جسیس کوپه در سایر بازارهای جهانی از جمله ایالات متحده نیز از آن برخوردار بود.

جنسیس کوپه به یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل ۳٫۸ لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر مجهز بود که در نسخه فیس لیفت این خودرو که سال ۲۰۱۳ عرضه شد به بازار داخلی نیز راه یافت، به جای گیربکس ۶ سرعته شیفت ترونیک به نمونه ۸ سرعته شیفت ترونیک متصل شد.
 

برای هماهنگی هرچه بیشتر ظاهر خودرو با زبان جدید طراحی هیوندای، طراحی ظاهری و داخلی جنسیس کوپه در نسخه فیس لیفت دستخوش تغییراتی مثبت و خوشایند شد. از جمله مزایایی جنسیس کوپه می توان به هندلینگ عالی و پایداری و چسبندگی مطلوب آن اشاره کرد و کیفیت متوسط متریال مصرفی در کابین که چندان راضی کننده نیست را باید از نقاط ضعف آن برشمرد.

جنسیس کوپه در نسخه پیش از فیس لیفت و با مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بین ۱۱۵ تا ۱۴۵ میلیون تومان و نسخه های فیس لیفت (عمدتا در مدل ۲۰۱۳) بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون قیمت دارد.
 


۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان

ب ام و ۶۳۰i

دومین نسل از سری ۶ که با کد E64/E63 شناخته می شود، در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا کرد. طراحی این نسل تا حدودی ساختارشکنانه و بسیار جالب توجه بود و بعضی ها آن را به کوسه تشبیه می کردند. این نسل از سری ۶ در مدل ۶۳۰i و در دو اتاق کوپه و کانورتیبل به بازار داخلی راه یافت که به یک موتور ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری با قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۳۱۵ نیوتن متر مجهز است.

 

۶۳۰i نسبت به سایر خودروهای لیست ما ابعاد بزرگ تر، فضای داخلی و علی الخصوص فضای ردیف عقب جادارتر و مناسب تر، و جنبه های لاکچری بیشتری دارد و طبعا در بحث قطعات و سرویس ها نیز باید انتظار ارقام نسبتا بالایی را داشته باشید. در بحث عملکردی و هندلینگ اما سری ۶ انتظارات شما را برآورده می کند و بیراه نیست اگر بگوییم که این خودرو در بین رقبای آن زمانش، یکی از بهترین های کیفیت سواری و هندلینگ بود. مدل های ۲۰۰۵ تا ۲۲۰۷ این خودرو را می توان با بودجه کمتر از ۲۰۰ میلیون نیز ابتیاع کرد اما مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ ب ام و ۶۳۰i بسته به کارکرد و سلامت خودرو بین ۲۱۰ تا ۲۹۰ میلیون و گاهی حدود ۳۰۰ میلیون (برای مدل ۲۰۱۰ کم کارکرد) قیمت می خورد.

ب ام و Z4

این رودستر خوش استیل ب ام و در مدل های مختلفی به کشورمان وارد شد که در این بین مدل  Z4 35i که از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر بهره مند بوده و گزینه ای بسیار پرشتاب، پرکشش و سرحال است، عمدتا قیمتی بالای ۳۰۰ میلیون تومان برای نمونه های سالم و کم کارکرد داشته و در رقابت مستقیم با پورشه باکستر قرار می گیرد. اما نمونه ۲۰i که به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۱۸۴ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر مجهز است، بسته به سلامت و کارکرد خودرو در مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بین ۲۲۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان فی می خورد.
 

اگر چنین قوای فنی روی کاغذ چندان رضایت شما را جلب نمی کند، می توانید به سراغ مدل ۲۸i بروید که به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر و گیربکس ۷ سرعته استپ ترونیک مجهز است و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۵٫۵ ثانیه می پیماید، یعنی ۱٫۴ ثانیه سریع تر از ۲۰i . ب ام و Z4 28i در مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بین ۲۶۰ تا نهایتا ۲۹۰ میلیون برایتان آب می خورد.
 


۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

پورشه باکستر و کیمن S

تا قبل از ورود محصولات مازراتی به ایران، محصولات پورشه جنجالی ترین و خبرسازترین خودروهای وارداتی بودند و ۲ مدل باکستر و کیمن، ارزان ترین و خوش قیمت ترین محصولات این خودروساز المانی در کشور به شمار می رفتند. البته کیمن در حجم محدودتری و تنها در نسخه کیمن S به کشورمان وارد شد. کیمن درواقع نسخه سقف دار باکستر است که روی پلت فرمی مشترک با باکستر نیز قرار دارد و در ظاهر نیز این دو خودرو شباهت های زیادی با هم دارند و حتی با نگاهی سطحی، شاید تنها تفاوت این دو خودرو در سقف ثابت و متحرک به نظر برسد در حالی که اینگونه نیست. کیمن از یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری ۶ سیلندر باکستر با قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر و گیربکس ۷سرعته دوکلاچ PDK بهره می برد و با اتکا به این قوای فنی قادر است صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۵٫۱ ثانیه (۴٫۹ با لانچ کنترل) بپیماید.
 

یپشرانه ۲٫۹ لیتری ۶ سیلندر باکستر اما قادر به تولید ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است و شتاب صفر تا صد ۵٫۶ ثانیه ای را ثبت می کند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین و سطح تجهیزات و امکانات رفاهی موجود در باکستر و کیمن تحسین برانگیز بوده و شرح کامل و دقیق آنها از حوصله این مطلب خارج است اما در یک کلام هر دو این خودروها به خصوص کیمن S که از پیشرانه ای قلدرتر بهره می برد، با ارائه تجربه سواری لذت بخش و کم نقص، هندلینگ و پایداری مثال زدنی، هماهنگی بسیار عالی گیربکس با پیشرانه و بهره گیری از استایلی زیبا و چشم نواز، از مالک خود دلبری می کنند. البته این دلبری و تجربه لذت بخش به طبع هزینه های خاص خودش را دارد و در بخش انجام سرویس ها و قطعات یدکی، رو به رو شدن با ارقام بالا (حتی نسبت به محصولات ب ام و و مرسدس بنز) کاملا قابل انتظار است.

پورشه باکستر بسته به کارکرد و سلامت خودرو در مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بین ۲۹۰ تا ۳۵۰ قیمت می خورد ولی برای کیمن S که در تعداد محدودتری به  کشور وارد شده، در مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، بسته به سلامت و میزان کارکرد، برچسب قیمتی بین ۳۰۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان به چشم می خورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *