آغاز ساخت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور ۲ وزیر

عملیات اجرایی آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، کار و امور اجتماعی آغاز شد. بزرگراهی به طول ۹۳ کیلومتر که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

طرح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور دو نفر از وزیران دولت و جمعی از مسئولان استانی اصفهان کلنگزنی شد. عرض این کنارگذر که از کیلومتر ۳۸ اصفهان – نطنز آغاز می‌شود و در نهایت تا سه راهی اصفهان – مبارکه ادامه دارد، ۳۱ متر با شش باند رفت و برگشت و ۱۰ تقاطع غیرهمسطح است. این طرح که در سه فاز اجرایی خواهد شد کاهش مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و در نتیجه صرفه‌جویی در سوخت و کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

این طرح ملی، به دلیل کمبود اعتبار هشت سال معطل مانده بود و با سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری و همراهی وزارت راه و تعاون با حضور وزرا آغاز به کار کرد.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در مراسم راه‌اندازی قطعات یک و دو آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با اشاره به نقش این کنارگذر در کریدور شمال-جنوب داخل کشور گفت: این پروژه می‌تواند به آزادراه اصفهان-شیراز یا همان کریدور شمال- جنوب ایران به طول ۲۴۰ کیلومتر متصل شود.

وی افزود: این دو آزادراه به طور همزمان تکمیل خواهند شد و در مجموع پروژه‌ای به‌طول ۳۰۰ کیلومتر برای تمام این خطه و ملت ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.
آخوندی با اشاره به روند پیشرفت و ساخت کنارگذر شرق اصفهان بیان داشت: احداث این مسیر سال ۸۲ آغاز شد و پس از سپری کردن روند پیشرفت در اوایل سال ۹۰ از نفس افتاد و درگیر مسائل حقوقی و اداری شد اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با توافق با سرمایه‌گذار پیشین و بدون نیاز به رفع مسائل حقوقی از طریق مراجعه به دادگاه، این پروژه را تحویل گرفتیم.

وی تأکید کرد: این خواسته دیرینه مردم بود که برای بازدید از دو قطب بزرگ گردشگری و صنعتی کشور یعنی اصفهان و فارس در کریدور شمال به جنوب کشور حرکت کنند.
وی همچنین قطار سریع السیر اصفهان تهران را از طرح‌های بزرگ و آرزوهای تاریخی مردم خواند و افزود: این طرح ایران را وارد فناوری‌های جدید قطارهای سریع می‌کند.
وی با اشاره به تأمین مالی و گشایش « ال سی» برای این طرح، خاطرنشان کرد: تیم ایرانی قرارگاه خاتم الانبیا و تیم چینی در محل اجرای طرح مستقر شده‌اند و با توجه به تأمین مالی خوبی که صورت گرفته امیدواریم تا ۴۴ ماه آینده به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: این قطار در تهران، فرودگاه امام خمینی، قم، شاهین شهر و اصفهان ایستگاه دارد.

سهم دولت در این پروژه را کاهش دادیم

این مقام مسئول با اشاره به مدل قراردادی کنارگذر شرق اصفهان خاطرنشان کرد: سهم مشارکت دولت و بخش خصوصی در قرارداد قبلی به صورت ۵۰-۵۰ بود که در مدیریت جدید سهم دولت به ۳۰ درصد کاهش یافت و انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شد. همچنین سایر امور اداری به طور مرتب و قانونی جلو رفت تا مشکلی در آینده برای انجام این پروژه به وجود نیاید.

وی افزود: برای ۳۰ کیلومتر باقی‌مانده در قطعه سوم نیز فراخوان اعلام شد و در صورت موافقت پیمانکار دو قطعه اول و دوم از واگذاری قطعه سوم از سوی ما استقبال خواهد شد.

آخوندی در ادامه به کنارگذر غرب اصفهان اشاره کرد و گفت:‌ در صورت اتمام عملیات اجرایی تا میدان کرکوند تا سه ماه آینده آن قسمت نیز افتتاح می‌شود و باقی‌مانده پروژه نیز پس از اصلاح مواد قانونی تکمیل خواهد شد تا در نهایت هر دو کنارگذر شرقی و غربی به آزادراه اصفهان-شیراز متصل شوند. وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزایای ساخت کنارگذر شرقی و غربی اصفهان بیان داشت: تکمیل این پروژه‌ها موجب ارتقای سطح ایمنی، کاهش آلودگی هوای استان و شهر اصفهان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ‌کاهش زمان سفر می‌شود.

ربیعی: وارد دوران بهبود اقتصادی شده‌ایم

همچنین علی ربیعی در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان گفت: کشور وارد دوران بهبود وضعیت اقتصادی شده است و از نشانه‌های آن می‌توان به افزایش ۹ درصدی حمل و نقل کالاهای صنعتی، افزایش چهار درصدی فروش سیمان، افزایش ۱۳ درصدی تولید کاشی و سرامیک، بالارفتن مصرف برق صنعتی و به جریان افتادن سرمایه در گردش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت یازدهم با ریزش نیروهای شغلی مواجه بودیم، اظهار کرد: طرح راهبردی ما حفظ ظرفیت اشتغال موجود و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها بود، بطوری که در چند روز گذشته سه صنعت تعطیل شده در استان لرستان را احیا کردیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *