سرمایه‌گذاری ۱٫۲ میلیارد یورویی ایتالیا در قطار سریع‌السیر قم

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: قرارداد بین ایتالیا و ایران برای ساخت خط آهن قطارهای سریع السیر بین شهرهای اراک و قم هفته جاری با سفر هیأت ایتالیایی به ایران امضا می‌شود.

سعید رسولی، عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: تفاهمنامه ساخت خط آهن قطارهای سریع السیر بین شهرهای اراک و قم قبلاً با شرکت ایتالیایی به امضا رسیده بود و این شرکت اکنون برنامه فنی و مالی را تهیه و به ایران تحویل داده است. رسولی با بیان اینکه قطار سریع‌السیر قم-اراک در ادامه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران است، گفت: طول مسیر ۱۲۵کیلومتر و سرعت قطار در این مسیر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و شرکت ایتالیایی قرار است این خط را در مدت ۴ سال بسازد. وی افزود: کارهای سرمایه‌گذاری بخصوص در قطارهای مسافری و سریع السیر معمولاً تأمین‌کننده مالی در داخل ندارد و تا به حال سرمایه‌گذار داخلی نداشتیم به همین دلیل این نوع طرح‌ها به شرکت‌های خارجی واگذار می‌شود.  در این خصوص رناتو مازونچینی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن دولتی فرووی دلو استاتو (اف اس) ایتالیا قرار است روز  ۱۱ جولای (۲۰ تیر)  برای نهایی کردن قرارداد ساخت این راه‌آهن ۱۲۵کیلومتری به تهران سفر کند. این نخستین طرح ساخت راه‌آهن است که شرکت ایتالیایی اف اس در ایران  برعهده خواهد گرفت. یک خط آهن ۳۲۰کیلومتری دیگر نیز بین تهران و همدان قرار است ساخته شود.

 ارزش کل این قرارداد ۵ میلیارد یورو است که شرکت فرووی موافقتنامه اولیه آن را در زمان سفر متئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا به تهران در آوریل گذشته به امضا رسانده است. شرکت اف اس قرار است به راه‌آهن ایران در زمینه خطوط ریلی سریع السیر و عادی کمک ارائه دهد که از جمله شامل یک برنامه کامل آموزش پرسنل است. این شرکت ایتالیایی همچنین در برنامه‌ریزی و ساخت کریدور ریلی سریع‌السیر میان شهرهای تهران، قم و اصفهان و برقی کردن مسیر ریلی میان تهران و تبریز در مسیر قفقاز و ترکیه حضور دارد.  بنا بر این گزارش، ایران و ایتالیا قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار در بخش‌های انرژی، ریلی و دفاعی منعقد کرده‌اند. آژانس صادرات ایتالیا و بانک دولتی این کشور وعده داده میلیاردها یورو خط اعتباری و تضمین به ایران ارائه کند.

گسترش نفوذ صنعت ریلی ایران و تلاش برای رقابت‌پذیر کردن آن با دیگر حوزه‌های حمل و نقل باعث شده در طول سال‌های گذشته دولت برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای وارد کردن امکانات نوین به این حوزه داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین محورهای آن ظرف روزهای آینده به مرحله اجرا خواهد رسید. برنامه توسعه ششم در حوزه حمل و نقل ریلی در بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه جهت توسعه حمل و نقل ریلی تعیین شده است.

بزودی انعقاد قرارداد تهران – مشهد

یکی دیگر از برنامه‌های دولت در حوزه ریلی در کنار ساخت خطوط سریع‌السیر، برقی کردن قطار‌ها است که در مرحله نخست پرترددترین مسیر یعنی تهران- مشهد قرار است برقی شود. به گفته مدیرعامل راه‌آهن،  بزودی قرارداد برقی‌سازی این طرح نهایی می‌شود.

حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی از آنجا اهمیت دارد که وقتی بار از روی جاده به سمت ریل می‌آید مصرف سوخت آن یک هفتم می‌شود و حتی درصورت برقی شدن ریل مصرف سوخت آن کمتر ازاین هم خواهد شد.

سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن کشور می‌گوید در سال ۲۰۱۶ بین آسیای جنوب شرقی و هند و اروپا حجم تبادل و جابه جایی کالا ۵۳ میلیارد دلار و سهم حمل و نقل ریلی از این عدد و رقم بالغ بر پنج میلیارد دلار بود، درآمد کشور از فروش نفت ۵.۵ میلیارد دلار بوده است و اگر می‌خواهیم از این رقم سهمی داشته باشیم باید بتوانیم آن را به روی ریل آوریم.

مسأله برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد یکی از برنامه‌هایی است که در طول سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و حتی بارها با مشارکت طرف‌های خارجی به مرحله امضای نهایی قرارداد و آغاز به کار نزدیک شده است. در طول تمام این سال‌ها سرمایه‌گذاران چینی با عنوان اصلی‌ترین متقاضیان ورود به این حوزه مطرح بوده‌اند و به نظر می‌رسد در نهایت نیز شانس بالایی برای حضور در این طرح خواهند داشت.

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن در آخرین اظهارنظر خود خبر از پایان بلاتکلیفی چند ساله این طرح داده و اعلام کر ده است که می‌توان انتظار داشت ظرف دو هفته آینده قرارداد  برقی‌سازی این طرح نهایی شود. هر چند محمدزاده جزئیاتی از چگونگی نهایی شدن این قرارداد، اعتبارات مورد نیاز و سرمایه‌گذارهای احتمالی ارائه نکرده، اما صرف این خبر نشان می‌دهد که شانس اجرایی شدن این طرح بسیار مهم به بالاترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده است.

با اجرایی شدن این طرح مهم می‌توان انتظار داشت که زمان تردد میان پرترافیک‌ترین مسیر ریلی ایران به شکل قابل توجهی کاهش یابد و البته وضعیت تردد قطارها نیز در این محور با مدیریتی نوین همراه شود. احتمالاً این طرح در طول سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و به این ترتیب شانس قرار گرفتن دیگر طرح‌ها در اولویت‌بندی برقی‌سازی خطوط و توسعه شبکه ریلی با امکانات مدرن افزایش می‌یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *