امروز ایران تنها کشور جهان است که به تولید پژو ۴۰۵ ادامه میدهد. اگرچه در طی چند سال اخیر بحث توقف تولید آن مطرح و مدیریت ارشد ایران خودرو به شدت به دنبال جایگزین کردن پژو ۴۰۵ بوده است. ماشین یک ستارهای که علیرغم تمامی انتقادات با حداقل استانداردها از جمله داشتن کیسه هوا، ترمز ABS و سایر سیستمهای دارای استاندارد خودروهمچنان به زیست خود ادامه داد. در نقاط دیگر دنیا هم خرید پژو ۴۰۵ کارکرده هنوز در بازار خودرو در جریان است. نشریه تلگراف اخیرا پژو ۴۰۵ را یکی از ۱۰ خودرو فرانسوی برتر قرن بیستم معرفی کرد.
این ماشین پایهگذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شد و از آغاز تولید تا کنون همیشه در اول لیست پرفروشها بوده و بازار خرید پژو ۴۰۵ کارکرده هم همواره داغ بوده است. ظرافتی که در ساخت ۴۰۵ ایرانی به کار رفت تا حدی بود که جایگاهی در موزه پژو فرانسه به آن اختصاص یافت و کارشناسان بینالمللی خودرو هم شگفتزده کرد. از اواخر سال ۷۷، ۷۷ درصد قطعات این خودرو در ایران تولید میشد. طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ۴۰۵ ایرانیترین خودرو ساخت داخل محسوب میشود.
آغاز یک پایان
در طی چند دهه، صندلیهای عالی و قطعات داخلی با کیفیت کابین ۴۰۵، جای خود را به صندلیهای نه چندان مطلوب قطعات پلاستیکی دادند. از سیستم تعلیق استثنایی آن که با ام و سری ۳ و اپل وکترا و مرسدس رقابت میکرد چیزی باقی نمانده است. تغییرات هندسی آن که ناشی از استفاده از فنرهای جلوی بلندتر و تایرهای غیرمتناسب با نوع موتور هم در کاهش جذابیت ۴۰۵ بیتاثیر نیوده است. بعد از ۳، این کاهش کیفیت نسبت به ۴۰۵ موجود در بازارهای خارجی قابل انکار نیست. تا جایی که به احتمال زیاد در دی ماه سال ۹۷، از سد استانداردها و معیارهای مصوبه جدید شورای سیاستگذاری خودرو عبور نخواهد کرد و تولید آن متوقف خواهد شد. با این حال میتوان پیشبینی کرد که تا سالها بازار خرید پژو ۴۰۵ کارکرده حتی پس از معرفی جایگزین این خودرو، در ایران ادامه داشته باشد.
چرا ایرانیها دل نمیکنند؟
علیرغم تمامی انتقاداتی که مطرح شده، ۴۰۵ هنوز هم یکی از بهترین اتومبیلهای ساخت داخل شناخته میشود. هندلینگ و فرمانپذیری عالی، قدرت مانور مناسب، کابین جادار، قیمت مناسب، مصرف سوخت و آلایندگی پایین، خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، از ویژگیهایی است که موجب شده این خودرو سهم بالای خود را در بازار داخلی را حفظ کند. بعلاوه ایرانیها به ظاهر خودرو بسیار اهمیت میدهند. ۴۰۵ در مقایسه با مشتقات خود مانند پارس و سمند و ال ۹۰ طراحی بهتری داشته است و یکی از دلایلی که موفقتر از آنها بوده همین است.
جالب است بدانید که گزارش سود خالص و فروش پژو سیتروئن نشان میدهد در حالی که رشد بسیاری از محصولات این شرکت منفی بوده، دو محصول ۲۰۶ و ۴۰۵، رکورد جدید سوددهی کسب کردهاند. به گزارش دنیای اقتصاد، در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، ۴۰۵ رشد ۱۶۵۶ درصدی را تجربه کرده است. در واقع به باور برخی از کارشناسان، خرید و فروش ۲۰۶ و ۴۰۵ در ایران، که بازار اصلی این دو خودرو محسوب میشود، به تنهایی منجر به جهش ناگهانی این شرکت بر سکوی پرفروشهای خودروسازی جهان شده است.